Przyczynazobacz oryginalny komunikat
Markanie podano
Numer(y) partiinie podano
Kod kreskowynie podano
Produkt
Ostrzeżenie publiczne: wzrost liczby zgonów związanych z zażyciem syntetycznych katynonów
- Kategoria
- Żywność
- Główny Inspektor Sanitarny ostrzega:
- od początku 2023 r. odnotowano wzrost zdarzeń zakończonych śmiercią związanych z zażyciem syntetycznych katynonów tj. 3-CMC (3-chlorometkatynon, klofedron) i 4-CMC (4-chlorometkatynon, klefedron).
- Syntetyczne katynony to substancje o silnych właściwościach psychostymulujących i uzależniających. Efekty psychotropowe tych substancji są krótkotrwałe i istnieje wysokie ryzyko przedawkowania i śmierci.
- Skutki zażycia 3-CMC oraz będącego jego izomerem 4-CMC mogą obejmować objawy neurologiczne (np. halucynacje, napady padaczkowe, pobudzenie, niepokój, psychozy, zmniejszona świadomość), sercowo-naczyniowe (np. tachykardia, nadciśnienie, ból w klatce piersiowej, zatrzymanie akcji serca) i oddechowe (przyspieszenie i spłycenie oddechu, niewydolność oddechowa).
- Podobnie jak w przypadku innych syntetycznych katynonów, stosowanie 3-CMC lub 4-CMC z innymi środkami pobudzającymi ośrodkowy układ nerwowy, w tym kokainą, amfetaminą, metamfetaminą lub MDMA, może powodować efekty synergistyczne, które mogą zwiększać ryzyko ostrej toksyczności.
- Wymienione substancje zgodnie z polskim prawem zostały sklasyfikowane jako substancje psychotropowe i ich posiadanie, wytwarzanie, przetwarzanie lub udzielanie osobie trzeciej jest zabronione i karane. Zażywanie albo udostępnianie drugiej osobie to narażanie siebie i innych na utratę zdrowia lub życia.
Źródło: Ostrzeżenia Głównego Inspektoratu Sanitarnego — Główny Inspektorat Sanitarny (GIS)
Źródło: Główny Inspektorat Sanitarny — gov.pl/web/gis/ostrzezenia. EU Safety Radar to niezależny serwis informacyjny; powyższy tekst przedstawia oficjalne dane w języku oryginału — rozstrzyga komunikat opublikowany przez urząd.
Otwórz oryginalny komunikat (www.gov.pl) ↗