Przyczyna wycofania
Alergeny
PrzyczynaAlergeny
Markanie podano
Numer(y) partiinie podano
Kod kreskowynie podano
Produkt
Główny Inspektor Sanitarny ostrzega: nowa substancja psychoaktywna
- Kategoria
- Żywność
- Ostrzeżenie publiczne
- Główny Inspektor Sanitarny ostrzega:
- od kilku miesięcy obserwuje się niepokojący wzrost liczby identyfikacji na polskim rynku niebezpiecznej substancji α-PHiP (α-pirolidynoizoheksanofenon), spotykanej także pod nazwami α-PiHP, 4-Me-PVP, 4'M-PVP, „Funky”, „A-PiHP”.
- Ten syntetyczny katynon jest sklasyfikowany jako nowa substancja psychoaktywna (NPS) i zawarty w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu substancji psychotropowych, środków odurzających oraz nowych substancji psychoaktywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 406 ze zm.).
- Związek jest analogiem substancji psychotropowych α-PVP i α-PHP (grupa II-P). Ze względu m.in. na opóźnione działanie w porównaniu do ww. α-PVP, substancja α-PHiP stwarza wysokie ryzyko przedawkowania i śmierci. Stosowana samodzielnie, jak i w skojarzeniuz innymi substancjami α-PHiP była przyczyną poważnych zatruć, a nawet zgonów.
- Ta silnie uzależniająca substancja przybiera głównie postać proszku, kryształów.
- U osoby po zażyciu α-PHiP mogą wystąpić:
- nadmierne pobudzenie,
- halucynacje, urojenia, psychozy,
- bezsenność,
- brak łaknienia i pragnienia, nudności, światłowstręt, szczękościsk,
- zaburzenia pracy serca (arytmie), przyśpieszenie pracy serca (tachykardia), zwężenie naczyń krwionośnych (wazokonstrukcja), podwyższenie ciśnienia tętniczego, ból
- w klatce piersiowej,
- problemy z oddychaniem, duszność,
- zgon.
- Główny Inspektor Sanitarny przypomina o niebezpieczeństwie związanym z użyciem nowych narkotyków (zwanych popularnie „dopalaczami”). Takie produkty są oferowane w postaci m.in. proszku, kryształów, znaczków, tabletek lub liquidów do palenia. Nie posiadają one gwarancji składu i ilości substancji czynnej, co istotne, mogą zawierać niezadeklarowane i niebezpieczne zanieczyszczenia, które zwiększają ryzyko wystąpienia poważnych zatruć, a nawet zgonów. Zażywanie ich to narażanie się na utratę zdrowia lub życia.
Źródło: Ostrzeżenia Głównego Inspektoratu Sanitarnego — Główny Inspektorat Sanitarny (GIS)
Źródło: Główny Inspektorat Sanitarny — gov.pl/web/gis/ostrzezenia. EU Safety Radar to niezależny serwis informacyjny; powyższy tekst przedstawia oficjalne dane w języku oryginału — rozstrzyga komunikat opublikowany przez urząd.
Otwórz oryginalny komunikat (www.gov.pl) ↗